Een visie op Winti.......

dsc00592


 

Binnen de Surinaamse Winti religie kennen diverse vormen van liederen, alle liederen hebben een verschillende betekenis een verschillende overlevering. Dat wij vandaag de dag de tijd niet meer hebben of willen hebben om ons hier in te verdiepen, zorgt er voor dat er steeds meer van onze cultuur verloren gaat. Terwijl dit niet zou hoeven. Vaak zie je dat bepaalde liederen een bepaalde wintie/energie oproepen. De persoon in kwestie raakt in trance en vaak behoord deze dan ook kenbaar te maken wie hij/zij is en waarom deze manifestatie plaats vindt.

Is het omdat de inhoud van het lied wat los maakte dat ons diepste aansprak, was omdat er iets niet in orde was er kunnen velen oorzaken zijn. Door te vragen aan de persoon in kwestie wat de reden is kan duidelijkheid ontstaan.

Er van uitgaande dat het lied wat in deze persoon heeft opgeroepen, kunnen we stellen dat of de tekst een herinnering op riep of de drum. Beide spreken het diepste in ons aan. Het is dan ook zeer belangrijk om te weten wie je bent, door nu een van de vele wegen de bewandelen, in dit geval "a Winti passi" kun je meer te weten komen over je zelf.

In dit traject is familie zeer belangrijk. Waarom familie? De familie waar je als individu deel van uitmaakt kan helpen bij verificatie en natuurlijk jou de boost geven om over die eindstreep te komen. Problemen hoeven niet een reden te zijn om op zelfonderzoek te gaan. Hoewel dit vaak wel het geval is, plaatsen we met z'n allen Winti wel in negatieve sfeer.

Immers ook al heb je geen problemen maar wil je meer te weten komen over je zelf dan zou het hanteren van deze methode geen obstakel moeten vormen. Hoe vaak zien we geen verschuivingen binnen de diverse geloof structuren die er zijn. Dus het wilt niet zeggen dat een ieder zijn verlichting in de Wintie religie en cultuur zal vinden. Anderen zullen misschien een combinatie van verschillende stromingen nodig hebben of een totaal andere manier van bewustwording. 

Onze voorouders hadden veel meer tijd voor bewustwording en bewust zijn, door de omstandigheden die ons alle bekend zijn, zijn we behoorlijk ver komen te staan van wie we nu werkelijk zijn. We zijn tevens zo vermengt met andere culturen en religiën dat het soms niet duidelijk is wat goed en fout is.

Wat is goed en wat is fout?  De definitie hiervan kan per individu verschillen, maar binnen elke religie, cultuur en bevolkingsgroep hebben we regels andere gezegd normen en waarden wanneer deze regels worden overtreden is het fout wanneer de regels worden gevolgd is het goed.

Maar ook als het individu als een eenheid met zichzelf leeft, zal alles over het algemeen goed gaan. Leeft met je zelf in onbalans en je zal zien dat je regelmatig je kop zult stoten. Het lijkt simpel maar niks is minder waar want simpel dat is het niet.

Waarom niet omdat we vermengt zijn en een deel van ons kan leven met de ene regel maar niet met de andere regel. Wat nu? Als je nu wat meer bekend bent in de Winti religie zal je misschien duidelijk worden waar ik heen wil met mijn verhaal.

Het moment dat we gaan onderzoeken wie we waren, wie we zijn en ons er van bewust worden "A Winti sa sor ing srefi" of te wel als de leerling gereed is verschijnt de meester.

Het is het moment dat we een zijn met ons zelf, we hebben een van de doelen in ons leven behaald en nu zal duidelijk worden want de andere doelen zijn. De Winti priester, Bonu, Dumang etc welke naam we er tegenwoordig aan aan willen geven zal de winti vragen wat deze wilt en hoe deze het wilt.

Hier onder treft u een schema van de dagen van de week met de namen van de geestelijke ouders die aan die dag gekoppelt zijn. Zo noemen we de geestelijke ouder van een jongen die op maandag geboren is Kodyo-Adyuba of Adyuba-Kodyo bij een meisje.

In een gebed zou men kunnen beginnen met:

Anana Kedyaman Kedyapon, Mi Dompo Mama  Mi dompo Papa, tangi fu di mi see krien fa dej, tangi fu di mi sribi wiki baka

Tangi fu mi Bun (A)Kra bun Dyodyo, Kweki Mama Kweki Papa Kodyo-Adyuba.

Tangi fu di .......etc etc etc.

 

Dagen van de Week

Namen Jongens

Kweki Papa

Namen Meisjes

Kweki Mama

Kleuren kaarsen

Dagen v/d week

Komfu/Obia/Kabra

gekoppeld aan de dagen van de week

Kleuren kaarsen

fu den Konfu

Maandag

Kodyo

Adyuba

Rood

Ede Kabra

Wit

Dinsdag

Adyuba/Kwamina

Abeni(Ba)

Groen

Ingji/ Aisa Mama

Rood

Woensdag

Kwaku

Akuba

Blauw

Apuku

Paars

Donderdag

Yaw

Yaba

Bruin

Kromanti

Blauw

Vrijdag

Koffi

Afi(Ba)

Geel

Baka Gron Aisa /Opete Kromanti

Groen

Zaterdag

Kwami

AmBa

Oranje

Afretiki/Tamare Aisa Mama Zwart

Zwart

zondag

Kwasi

Kwasiba

Wit

Apuku Gado

Geel

 

Het voortraject in deze is natuurlijk de Kra kari welke wordt vooraf gegaan aan diverse reinigings rituelen. De (A)Kra is namelijk de hoofdverantwoordelijke over het geheel. De hoofdverantwoordelijke, de (A)Kra zal aangeven wie de Kwekie mama en Kweki papa zijn, welke Winti voorop staat (Basi Winti, Ede Winti) en welke andere Wintie's aanwezig zijn in het geestelijk bestel van de mens. Bij de juiste begeleidng komt men zeer veel te weten over zich zelf.

Tijdens de Kra kari krijg je ook te horen wat je wel en niet mag eten, welke handelingen je wel mag doen en welke niet, welke sieraden je nodig hebt om te aarden. Met de (A)Kra kari maak je eigenlijk een blauw print van de persoon in kwestie. Na de (A)Kra kari wordt er een plan van aanpak gemaakt. Hier zal ik in een andere rubriek wat over vertellen.

Maar goed belangrijk is het dus om te weten wanneer je geboren bent en hoe laat en waar je geboren bent. Ook is de plek waar je ouders je verwekt hebben is belangrijk. Dingen die we vaak niet weten en soms gewoon kwijt raken.